Doorgaan naar hoofdcontent



Voordat ik bezoek krijg van een lieve vriendin...

Ontkalk ik nog snel even het Nespresso koffie masjien.Niet dat vriendin nou zo'n koffieleut is, maar ik wil wel goed voor de dag komen met een lekker vers gezet bakkie troost, tenslotte wordt ik ook altijd vertroeteld en in de watten gelegd wanneer ik haar kant op kom.
Kleine moeite en plezier voor twee denk ik terwijl ik de benodigde hoeveelheid ontkalker in het waterreservoir stort.

Ik druk de áán en uit knop in en laat het gif door de machine lopen, waar het zich vol overgave uitbraakt aan de andere kant van mijn kleine grote liefde.
Op de plek waar normaal de espresso glaasjes staan, staat nu 'n voor dit moment bestemde glazen maatbeker, waar de fel lichtgroene subsantie met gemak inpast.

Wel moet ik elke keer het knopje bovenop (dat het grote koffiekopje aangeeft) per kéér indrukken zodat de vloeistof mondjesmaat door het  hele apparaat gaat en het dus een grondige ontkalkingsbeurt krijgt.
Oké... Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat! Want ik moet er natuurlijk wel even bij blijven en er tot drie keer aan toe een kan met koel helder water doorheen persen om de nasmaak en de lichtgroene kleur van de ontkalker weg te spoelen.
Elke keer druk ik bijna werktuigelijk na de zoveelste kop het knopje nog maar weer eens in voor een nieuw kopje, want alleen met geduld, moed, beleid en trouw krijg ik er een goedgevuld kannetje schoon helder heet water voor terug. pfff...

Drie kwartier verder in de tijd en drie keer naspoelen lijkt mij dat het weer genoeg is voor een half jaar en zet ik het ding weer terug op zijn vertrouwde plekje.Ik wrijf het nog even op met een schone theedoek en terwijl ik kijk naar mijn pronkstuk denk ik ziezo! Klusje geklaard, vriendin kan komen!

Ik kan hier intens gelukkig van worden, maar begrijp absoluut niet, waarom mijn kleine koffieheld na deze grote voorjaarsschoonmaakbeurt nog slechts in staat is om een héle kleine espresso hoeveelheid water af te geven, zodat ik voor een normaal kopje koffie, eerst de grote en daarna de kleine knop moet indrukken.
Iets klopt hier niet helemaal en ik vraag mij dan ook lichtelijk ongerust af of ik iets fout gedaan heb en of het ding nu ook al een eigen leven gaat lijden. In dit pand lijdt namelijk bijna elk apparaat met een stekker een eigen leven en blijken sommigen gewoon stuurloos.
Het óh zo zuinig behandelde en van mijn oudste kind gekregen Nespresso apparaatje zal toch niet zomaar de geest gaan geven he? Na zo'n noodgedwongen ontkalkinsbeurt zou dat een doodzonde zijn. Ik kan hem node missen.

Een paar uur en vele gesprekken later, blijkt  vriendin ondertussen hierover meegedacht te hebben.
En plotseling  zomaar uit het niets komt het EUREKA...en roept zij uit. Ik heb het!
"Oh ja?"zeg ik verbaasd, jij hebt HET. "Ja"zegt zij.
"Jij hebt tijdens het ontkalkingsritueel ongeduldig het knopje van de normale koffieknop tekort ingedrukt gehouden.Aangezien het ding voorgeprogrameerd of computergestuurd is of zoiets, neemt het aan dat dit dan de juiste hoeveelheid water is die jij nodig hebt voor een normaal kopje koffie en dat geeft hij door." Eindigt zij haar tirade. Ik kijk waarschijnlijk op datzelfde moment alsof ik water zie branden en snap er nu helemaal niets meer van. Dan krijg ik een déjà vu...
Iets dergelijks had ik toch al eens eerder met een snoertje kerstlampjes, die ook zo'n ingeprogrameerd geheugen bezitten?!
Vriendin komt met een practische vinding die ik meteen ga toepassen, want volgens haar is het dan opgelost. En dat blijkt.
Wanneer ik het knopje namelijk net zolang ingedrukt houdt en het water ( zonder duur cupje) laat doorstromen tot de gewenste hoeveelheid koffie, is het koffie geheugen van het ding gereset en doet het gewoon weer wat ik wil.. GENIAAL....

Oh wat ben ik toch zielsgelukkig met mijn handige lieve vriendinnen ik zou ze voor géén prijs willen missen. Net als mijn overheerlijke kopje Nespresso.... "What else"....


Harte groet van Josephientje.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Los zand    24-3-2019 Als los zand glipt de tijd door mijn vingers en is ook deze dag voorbij voordat ik er erg in heb. De duisternis treedt langzaam in en ik zie de zon achter de bomen zakken in een fel rode gloed. Even ga ik buiten op mijn balkonnetje staan om naar dit, elke keer weer verbijsterende spektakel te kijken. Het is oogstrelend zoals de natuur zich laat zien, elke dag weer in een andere gedaante. Zelf loop ik nog steeds in de vette lappen, vanochtend bij het opstaan, heb ik razendsnel alle voornemens die ik voor deze dag had, van tafel geveegd en laat ik het leven toe zoals het zich aandient. Soms heb ik van die dagen, waarop er werkelijks niets uit mijn handen komt en mijn geest zich kennelijk aan het voorbereiden is op de volgende aanval van creativiteit die op ditzelfde moment een uitbarsting heeft. Mijn vingertoppen dansen over het toetsenbord en ik ben niet meer te stoppen. Zinnen lang en kort, schieten door mijn hoofd en worden onmiddellijk
Dagje 'JORDAAN' Amsterdam. Op deze stralende, warme herfstdag staat weer een dagje 'Jordaan ' gepland. Dit keer ga ik met schrijfmaatje Ingrid. De zon staat al hoog aan de hemel wanneer ik aankom op het Amsterdamse centraal, waar wij een afspraak hebben om kwart voor 11. Ik neem een trein eerder en ben hierdoor ruimschoots op tijd. Lijkt het nu maar zo, of is het echt zo dat door de komst van de noord Zuid lijn de drukte bovengronds iets rustiger oogt? Ik zie in ieder geval niet zoveel gekrioel van mensen, meestal toeristen, die mij voor de voeten lopen. Wel is er veel politie op de been en rijden er, door politie optreden, geen treinen van en naar Hoofddorp schalt het door de luidsprekers. Het zal wel ergens voor nodig zijn, maar je zult toch maar een afspraak hebben in Hoofddorp. Ik heb nog even wat tijd, voordat ik mijzelf voor de Hoofdingang plaats, opdat mijn schrijfvriendin mij kan spotten. Dit is een lang geleden gepland dagje, waar wij ons allebei zéér op
Hoe triest en typerend. De klacht die ik gisterenmiddag heb neergelegd betreffende het onmenselijke gedrag van een van de chauffeurs van 'WMO Taxi Gooi en Vechtstreek' welke ik gedeeld heb met hun facebook pagina en de mijne, heeft geleid tot het plotseling opschonen van bovengenoemde pagina. Twee klachten (waaronder de mijne) zijn per onmiddellijk van hun site verwijderd. Deze actie van WMO taxi zegt  wel genoeg! Maar de actie van fb kan ik absoluut niet billijken, temeer omdat mijn klacht op geen enkele manier onfatsoenlijkheden bevat. Publiceren,(uitwisseling, waar fb toch voor bedoeld is) heeft gemaakt dat ik nu min of meer geboycot wordt. Ik kan opeens niets meer op mijn tijdlijn kwijt, geen likes of een opmerking plaatsen bij mijn facebook vrienden. Oeps er is iets mis, heb ik vandaag net iets te vaak voorbij zien komen! Als Nederlands staatsburger, levend in een land, waarin vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat ben ik stomverbaasd over de actie van