Doorgaan naar hoofdcontent




Het is allemaal nog een beetje onwerkelijk,
maar wat een lieve, oprechte, hartverwarmende maar vooral ontroerende reacties heb ik tot nu toe teruggekregen van een aantal mensen die mijn boek al hebben gelezen.Echt geweldig.
Langzaam begint het een beetje bij mij te landen en komt het allemaal binnen.
Mondjesmaat en dat is misschien maar goed ook, begint het tot mij door te dringen dat mijn droom  nu echt werkelijkheid is en mijn boek zomaar in de winkels ligt en/of te bestellen is op internet,
bij mijn uitgever 'het Boekengilde' in Enschede en bij Bol.com.
Ik laat me meevoeren met de stroom en ga op 4 mei met vriendin B naar Amsterdam naar een lezing in de literaire salon van een  bekende boekhandel in Amsterdam zuid. het is een lezing van dezelfde schrijver waar ik vorig jaar ook bij aanwezig mocht zijn.
Dit keer kom ik niet voor hem, maar voor mijn goede vriend Joop Voskuijl die het boek 'Bep Voskuijl Het zwijgen voorbij' schreef over zijn meer dan dappere moeder die in de oorlogsjaren de jongste helpster voor de Joodse onderduikers, waaronder Anne Frank, was en wiens grootvader de beroemde boekenkast heeft getimmerd om zo de onderduikers een veilig heenkomen te bieden in het achterhuis  in een van de  beroemdste grachtenpanden in Amsterdam. Het pand waar ik als kind in 1957/58 speelde,waar ik naar binnen ging, simpelweg omdat het open stond zoals wel meer panden in de jaren 50 in de Amsterdamse Jordaan.


                                                                    
 Mijn vingerafdrukken heb ik onbedoeld achtergelaten op de beroemdste boekenkast aller tijden, achter welke ik aardig wat uurtjes doorgebracht. Ja, er liggen héél wat voetstapjes van mij in dit huis.

Het is een prachtige warme dag, niet echt een dag om binnen te zitten, maar ik wil toch wel even mijn neus laten zien en ook wel mijn boek promoten in de knusse boekwinkel. B heeft haar bestelde exemplaar meegenomen waar de verkoopster foto's van maakt. Ikzelf heb het pakket boeken dat de   uitgever mij stuurde gemist ik zat op dat tijdstip gewoon bij de kapper.
Maar krijg het pakket vandaag. 
dan heb ik mijn eigen eerste boek in handen.
Joop, die ook de ietwat krappe maar gezellige boekwinkel inloopt begroet mij hartelijk en het voelt alsof we elkaar gisteren nog hebben gezien. Niets is minder waar natuurlijk want dit is pas de tweede keer dat wij elkaar treffen. Maar mensen waar je een verbinding mee hebt,die hoef je niet dagelijks te zien om te weten dat het goed is. Joop's vrouw is dit keer ook van de partij: Wat een schatje, denk ik terwijl ik haar een hand geef. Het gevoel blijkt wederzijds. Ik had ook niets anders verwacht. Naast deze bijzondere wat schuchtere ingetogen man hoort een lieve spontane vrouw en die staat er. En volgens mij al jaren.
Dat het een klein wereldje is bemerk ik ook deze middag weer. De aardige literair recensent heeft voor mij, vanwege mijn zwakke rug, een stoel geregeld naast haar man. Grappig detail, deze man blijkt ook in de Jordaan geboren. 
Maar het klapstuk is toch wel de vermelding op de aankondiging van de lezingen voor de volgende dag waarop ik nog een bekende naam tegen kom. 
Henk Vaessen, de schrijver van het boek'Stille finale' dat ik ooit van hem uit handen kreeg in het plaatsje Putten. Zijn boek, waardoor ik tijdens het lezen steeds meer het besef kreeg dat mijn vader wel eens een héél groot oorlogstrauma kon hebben. Over de inhoud van zijn boek komt Henk Vaessen vertellen op Bevrijdingsdag in dit speciale jaar van het verzet.

  
                                                       

Voor mij is de cirkel rond

© Josephientje

Reacties

Populaire posts van deze blog

Los zand    24-3-2019 Als los zand glipt de tijd door mijn vingers en is ook deze dag voorbij voordat ik er erg in heb. De duisternis treedt langzaam in en ik zie de zon achter de bomen zakken in een fel rode gloed. Even ga ik buiten op mijn balkonnetje staan om naar dit, elke keer weer verbijsterende spektakel te kijken. Het is oogstrelend zoals de natuur zich laat zien, elke dag weer in een andere gedaante. Zelf loop ik nog steeds in de vette lappen, vanochtend bij het opstaan, heb ik razendsnel alle voornemens die ik voor deze dag had, van tafel geveegd en laat ik het leven toe zoals het zich aandient. Soms heb ik van die dagen, waarop er werkelijks niets uit mijn handen komt en mijn geest zich kennelijk aan het voorbereiden is op de volgende aanval van creativiteit die op ditzelfde moment een uitbarsting heeft. Mijn vingertoppen dansen over het toetsenbord en ik ben niet meer te stoppen. Zinnen lang en kort, schieten door mijn hoofd en worden onmiddellijk
Dagje 'JORDAAN' Amsterdam. Op deze stralende, warme herfstdag staat weer een dagje 'Jordaan ' gepland. Dit keer ga ik met schrijfmaatje Ingrid. De zon staat al hoog aan de hemel wanneer ik aankom op het Amsterdamse centraal, waar wij een afspraak hebben om kwart voor 11. Ik neem een trein eerder en ben hierdoor ruimschoots op tijd. Lijkt het nu maar zo, of is het echt zo dat door de komst van de noord Zuid lijn de drukte bovengronds iets rustiger oogt? Ik zie in ieder geval niet zoveel gekrioel van mensen, meestal toeristen, die mij voor de voeten lopen. Wel is er veel politie op de been en rijden er, door politie optreden, geen treinen van en naar Hoofddorp schalt het door de luidsprekers. Het zal wel ergens voor nodig zijn, maar je zult toch maar een afspraak hebben in Hoofddorp. Ik heb nog even wat tijd, voordat ik mijzelf voor de Hoofdingang plaats, opdat mijn schrijfvriendin mij kan spotten. Dit is een lang geleden gepland dagje, waar wij ons allebei zéér op
Hoe triest en typerend. De klacht die ik gisterenmiddag heb neergelegd betreffende het onmenselijke gedrag van een van de chauffeurs van 'WMO Taxi Gooi en Vechtstreek' welke ik gedeeld heb met hun facebook pagina en de mijne, heeft geleid tot het plotseling opschonen van bovengenoemde pagina. Twee klachten (waaronder de mijne) zijn per onmiddellijk van hun site verwijderd. Deze actie van WMO taxi zegt  wel genoeg! Maar de actie van fb kan ik absoluut niet billijken, temeer omdat mijn klacht op geen enkele manier onfatsoenlijkheden bevat. Publiceren,(uitwisseling, waar fb toch voor bedoeld is) heeft gemaakt dat ik nu min of meer geboycot wordt. Ik kan opeens niets meer op mijn tijdlijn kwijt, geen likes of een opmerking plaatsen bij mijn facebook vrienden. Oeps er is iets mis, heb ik vandaag net iets te vaak voorbij zien komen! Als Nederlands staatsburger, levend in een land, waarin vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat ben ik stomverbaasd over de actie van