Doorgaan naar hoofdcontent


Mijn lieve Joodse buurvrouw die het appartement aan het einde van deze gang bewoont , is na afwezigheid van een aantal dagen weer thuis.

'Jaaah ik ben het, ik ben er weer hoor! Kun jij even voor mij opendoen?' Tettert ze met luide stem door mijn intercom.' Maar natuurlijk! roep ik terug' terwijl ik snel de hoorn ophang en de gang in storm om haar bij de lift op te vangen met haar pakkelarie.
Je kan niet om haar heen, want als zij eenmaal begint te kletsen,dan houdt ze voorlopig niet meer op. Ik stoor me daar niet zo aan en weet haar meestal wel op tijd af te remmen en weer stil te krijgen, maar laat haar nu maar even begaan. Kennelijk heeft ze dit nu even nodig om weer een beetje te wennen aan haar thuiskomst.
Ik ben oprecht blij om haar weer in levende lijve te zien, neem de twee tassen van haar over en steek de sleutel in het slot van haar voordeur terwijl ik deze omdraai en de deur openhoudt, zeg ik
'Entree Madame.' Ze loopt met ferme pas naar binnen en inspecteert met spiedende blik haar huisje terwijl ik de tassen neerzet en roep: 'Eerst maar even je jas uit'  even zitten en vertellen hoe het allemaal gegaan is.' Van A tot Z krijg ik het hele verhaal met alle sappige en minder sappige details tot wel drie keer toe te horen. Soms onderbreek ik haar en maan haar een beetje tot kalmte, want het is allemaal niet niks wat ze nu weer achter de rug heeft.
Afgelopen donderdag heeft zij de zoveelste operatie moeten ondergaan in het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis. Dit keer is er een lymfekliertje verwijderd. Ik vind het allemaal wat. Op die leeftijd nog al dat gepeuter en gesleutel. 'Maar ja, wat moet, dat moet nietwaar!' Zegt ze strijdvaardig.
Het valt me op, dat ze er, ondanks deze afgelopen dagen en die operatie, toch héél goed uitziet.
Vitamine L van liefde en A van aandacht en het simpele feit dat iemand nu eens voor haar de zorg op zich neemt in de vorm van het brengen van een 'koppie' thee of een lekkere maaltijd helpen daar zeker aan mee. Ik ben blij te zien dat zij zich na deze ingreep goed voelt.

'Ohhh' zegt ze ik moet je nog iets vertellen en haar ogen glinsteren al bijvoorbaat bij deze aankondiging. 'Nou barst eens los dan.'zeg ik terwijl ik op het puntje van mijn stoel ga zitten.
En zij begint...
Ik zit in alle rust op mijn kamer aan een tafeltje bij het raam te lezen in het boek 'Het zwijgen voorbij' van Joop Voskuijl, dat ik ooit van jou kreeg. Er komt een verpleegster binnen, die al grappend vraagt 'Is het spannend?' Ik schiet in de lach om deze vraag en leg haar uit waar het over gaat. Ik vertel haar over Joop's moeder die de jongste helpster voor de onderduikers was en over de boekenkast in het Anne Frankhuis die Joops grootvader heeft getimmerd.
'Nouuuu...'zegt zij stomverbaasd, dat is ook toevallig. 'Ik heb net ook iets over het Anne Frankhuis gelezen, over een kindje dat daar speelde in een ander boek dat ik van een goede vriendin heb geleend. Dat boek leest zo lekker weg, dat ik moeite heb met ophouden en wegleggen als ik naar mijn werk moet, iets met leven en verzet.
 Je bedoelt 'Leven vanuit verzet'? De verpleegster knikt bevestigend en mijn buurvrouw verteld de verbouwereerde verpleegster dat de schrijfster van dat boek haar buurvrouw is..Ik dus!
               
 
Nu is het mijn beurt om in de lach te schieten, want wat is het leven dan weer leuk met al die onverwachte wendingen en verassingen. En wat is de wereld dan opeens klein.
Voor mij, is dit een regelrecht cadeautje en ik geniet hiervan met volle teugen. Hoe leuk wil je het hebben? Leuker, tenzij je geneest van die rotziekte die kanker heet, kan het haast niet worden in het Antonie van leeuwenhoek ziekenhuis. Dit is voor mij een opkikker en soms heb ik die ook gewoon  even nodig.
Buurvrouw druk ik na dit verhaal een zak mandarijntjes in haar handen en sommeer haar om toch vooral nog een paar uur te gaan rusten en die volle tassen maar even te laten staan, die kunnen morgen ook uitgepakt worden.
In de wetenschap dat zij zich hier niets van aantrekt, verlaat ik met een dubbel blij gevoel het pand en trek behoedzaam de deur achter mij dicht.
                                                       
© Josephientje


Reacties

  1. Mijn moeder, Wil Resseler-ten Have, heeft het vaak over jou.
    Ik ga jouw boek zeker lezen en sluit me aan bij haar opmerking op Facebook, wat schrijf jij leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe triest en typerend. De klacht die ik gisterenmiddag heb neergelegd betreffende het onmenselijke gedrag van een van de chauffeurs van 'WMO Taxi Gooi en Vechtstreek' welke ik gedeeld heb met hun facebook pagina en de mijne, heeft geleid tot het plotseling opschonen van bovengenoemde pagina. Twee klachten (waaronder de mijne) zijn per onmiddellijk van hun site verwijderd. Deze actie van WMO taxi zegt  wel genoeg! Maar de actie van fb kan ik absoluut niet billijken, temeer omdat mijn klacht op geen enkele manier onfatsoenlijkheden bevat. Publiceren,(uitwisseling, waar fb toch voor bedoeld is) heeft gemaakt dat ik nu min of meer geboycot wordt. Ik kan opeens niets meer op mijn tijdlijn kwijt, geen likes of een opmerking plaatsen bij mijn facebook vrienden. Oeps er is iets mis, heb ik vandaag net iets te vaak voorbij zien komen! Als Nederlands staatsburger, levend in een land, waarin vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat ben ik stomverbaasd over de actie van
Los zand    24-3-2019 Als los zand glipt de tijd door mijn vingers en is ook deze dag voorbij voordat ik er erg in heb. De duisternis treedt langzaam in en ik zie de zon achter de bomen zakken in een fel rode gloed. Even ga ik buiten op mijn balkonnetje staan om naar dit, elke keer weer verbijsterende spektakel te kijken. Het is oogstrelend zoals de natuur zich laat zien, elke dag weer in een andere gedaante. Zelf loop ik nog steeds in de vette lappen, vanochtend bij het opstaan, heb ik razendsnel alle voornemens die ik voor deze dag had, van tafel geveegd en laat ik het leven toe zoals het zich aandient. Soms heb ik van die dagen, waarop er werkelijks niets uit mijn handen komt en mijn geest zich kennelijk aan het voorbereiden is op de volgende aanval van creativiteit die op ditzelfde moment een uitbarsting heeft. Mijn vingertoppen dansen over het toetsenbord en ik ben niet meer te stoppen. Zinnen lang en kort, schieten door mijn hoofd en worden onmiddellijk
Dagje 'JORDAAN' Amsterdam. Op deze stralende, warme herfstdag staat weer een dagje 'Jordaan ' gepland. Dit keer ga ik met schrijfmaatje Ingrid. De zon staat al hoog aan de hemel wanneer ik aankom op het Amsterdamse centraal, waar wij een afspraak hebben om kwart voor 11. Ik neem een trein eerder en ben hierdoor ruimschoots op tijd. Lijkt het nu maar zo, of is het echt zo dat door de komst van de noord Zuid lijn de drukte bovengronds iets rustiger oogt? Ik zie in ieder geval niet zoveel gekrioel van mensen, meestal toeristen, die mij voor de voeten lopen. Wel is er veel politie op de been en rijden er, door politie optreden, geen treinen van en naar Hoofddorp schalt het door de luidsprekers. Het zal wel ergens voor nodig zijn, maar je zult toch maar een afspraak hebben in Hoofddorp. Ik heb nog even wat tijd, voordat ik mijzelf voor de Hoofdingang plaats, opdat mijn schrijfvriendin mij kan spotten. Dit is een lang geleden gepland dagje, waar wij ons allebei zéér op